Basic principles of cellular electrophysiology, definition and classification, methods in ion channel study, structures and functions of voltage-gated channels: sodium, potassium, calcium and chloride channels, structures and functions of ligand-gated and other ion channels, channel gene expression, ion channel control, ion channels in specific tissues, channelopathies
หลักการพื้นฐานของสรีรวิทยาไฟฟ้าระดับเซลล์ นิยามและการจำแนก วิธีการศึกษาช่องไอออน โครงสร้างและการทำงานของช่องไอออนที่เปิดปิดโดยศักย์ไฟฟ้า ช่องไอออนโซเดียม โพแทสเซียม แคล?เซียมและคลอไรด์ โครงสร้างและการทำงานของช่องไอออนที่เปิดปิดโดยสารเคมีและช่องไอออนชนิดอื่น การแสดงออกของจีนช่องไอออน การควบคุมการทำงานของช่องไอออน ช่องไอออนในเนื้อเยื่อบางชนิด โรคที่เกิดจากความผิดปกติของช่องไอออน
SCIENCE AND TECHNOLOGY
กลุ่มวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี
High school sciences or above
มีความรู้พื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายขึ้นไป
2250 Per Credit / 2 Credit
General public or graduate and undergraduate students in health- or technology-related sciences, including engineering
บุคคลทั่วไป หรือ ผู้ที่กำลังศึกษาทางวิทยาศาสตร์สุขภาพ วิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี รวมทั้ง วิศวกรรมศาสตร์ ระดับปริญญาตรีขึ้นไป
1. Students will gain knowledge and understanding on ion channels, molecules that are pivotal in membrane potential generation, which is fundamental to functions of nervous, muscular, cardiovascular, and other systems. This will be the basis for conducting in-depth research on diseases and disorders of these systems, as well as innovations. 2. Students will receive a certificate, which can be used for, e.g., job promotion (may vary with your company/institution policy). 3. Students will receive a transcript after course completion. The credit gained can be transferred for further study in a Master degree program of Mahidol University.
1. ได้ความรู้ความเข้าใจพื้นฐานเกี่ยวกับช่องไอออน ซึ่งเป็นกลจักรสำคัญในการสร้างศักย์ไฟฟ้าเยื่อเซลล์ การทำงานของระบบประสาท ระบบกล้ามเนื้อ ระบบหัวใจ และระบบอื่น ๆ เพื่อไปต่อยอดศึกษาวิจัยโรคและความผิดปกติของระบบดังกล่าวในแนวลึกต่อไป และเป็นพื้นฐานในการสร้างนวัตกรรมที่เกี่ยวข้อง 2. ได้รับประกาศนียบัตร สามารถนำไปปรับตำแหน่งหน้าที่ได้ (ขึ้นอยู่กับเงื่อนไขหน่วยงานของท่าน) 3. ได้รับ transcript หลังจบการศึกษาจากมหาวิทยาลัยมหิดล ผู้จบหลักสูตร สามารถนำหน่วยกิตที่ได้ ไปใช้เทียบโอนหน่วยกิตเพื่อเข้าศึกษาต่อในระดับปริญญาโท มหาวิทยาลัยมหิดลได้
สอบ
1. Three open-book, essay examinations (internet prohibited) [70%] 2. Post-learning reflections/attendance [11%] 3. Two homework assignments [10%] 4. Seminar discussion [5%] 5. Attendance / participation [4%]
1. สอบข้อเขียนแบบเปิดหนังสือ (จำกัดการเข้าถึงอินเทอร์เน็ต) 3 ครั้ง [70%] 2. การ เขียน reflection หลังคาบเรียน / การเข้าเรียน [11%] 3. การส่งโจทย์การบ้าน 2 ครั้ง [10%] 4. การอภิปรายในสัมมนา 1 คาบ [5%] 5. การเข้าเรียน / การมีส่วนร่วม [4%]
1 | อ. นพ. ลือชา บุญทวีกุล |
2 | ผศ. ดร.นพ. สมพล เทพชุม |
3 | รศ. ดร.นพ. ปณภัฏ เอื้อวิทยา |
4 | รศ. ดร.นพ. นราวุฒิ ภาคาพรต |
5 | รศ. ดร.พญ. วัฒนา วัฒนาภา |
Start 11 January 2024 to 31 March 2024
33 hours
Department of Physiology, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University
ภาควิชาสรีรวิทยา คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ม.มหิดล
1 to 10
-
For inquiry, please contact email: soontaree.mee@mahidol.edu
ช่องทางติดต่อ email: soontaree.mee@mahidol.edu