Prof. Dr. Chartchalerm Isarankura-Na-Ayudhya
Dean of Faculty of Graduate Studies
Programme Director Master of Engineering Program in
Railway Transportation System (International Program)
ปัจจุบันรัฐบาลไทยให้ความสำคัญกับการพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานด้านการเดินทางและขนส่งทั่วประเทศทั้งระบบขนส่งมวลชนในเขตพื้นที่เมืองและระบบการเดินทาง/ขนส่งระหว่างเมือง แผนการพัฒนาระบบขนส่งทางรางตั้งเป้าหมายให้เกิดการเปลี่ยนแปลงรูปแบบการเดินทางและขนส่งจากการเดินทางและขนส่งทางถนนมาเป็นการเดินทางและขนส่งทางราง รัฐบาลได้เห็นชอบแผนแม่บทเพื่อพัฒนาระบบขนส่งมวลชนทางรางในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล สำหรับรถไฟฟ้า 12 สาย ในระยะ 10-20 ปี (พ.ศ. 2553-2572) โดยมีกรอบวงเงิน 830,470 ล้านบาท และมติคณะรัฐมนตรีเมื่อวันที่ 27 เมษายน 2553 ที่ได้เห็นชอบแผนการลงทุนด้านโครงสร้างพื้นฐานของการรถไฟแห่งประเทศไทยในระยะ 5 ปี (พ.ศ. 2553-2557) วงเงินลงทุนรวม 176,808 ล้านบาท ก่อให้เกิดการพัฒนาระบบขนส่งทางราง ไม่ว่าจะเป็นระบบรถไฟรางคู่ รถไฟความเร็วสูง รถไฟฟ้าบนดิน และรถไฟฟ้าใต้ดิน ทั้งที่ก่อสร้างในปัจจุบันและกำลังจะเกิดขึ้นในอนาคตอันใกล้
แนวโน้มความต้องการพัฒนาดังกล่าวก่อให้เกิดความต้องการกำลังคนด้านปฏิบัติการระบบขนส่งทางราง มีการคาดการณ์ว่าโครงการขยายเส้นทางระบบขนส่งมวลชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลที่จะมีขึ้นในอนาคตอันใกล้นี้ จะมีความต้องการบุคลากรปฏิบัติการระบบขนส่งทางรางจำนวนทั้งสิ้นราว 3,700 คน และในจำนวนนี้ต้องการบุคลากรทางด้านวิศวกรรมศาสตร์และเทคโนโลยีไม่ต่ำกว่า 2,000 คน
หลักสูตรบัณฑิตศึกษาสาขาวิชาระบบขนส่งทางราง (หลักสูตรนานาชาติ) มหาวิทยาลัยมหิดล เป็นหลักสูตรระยะ 2 ปี แต่ละวิชาจะเปิดสอนทุกวันธรรมดา (จันทร์-ศุกร์) จัดการเรียนการสอนลักษณะแบบ Module เป็นภาษาอังกฤษ โดยบุคลากรผู้เชี่ยวชาญในแต่ละแขนงของกลุ่มสาขาฯ และผู้เชี่ยวชาญจากต่างประเทศ หลักสูตรของกลุ่มสาขาฯ มีหลักในการวางแผน การดำเนินงาน และการบริหารจัดการ พร้อมทั้งรายวิชาระบบรางที่มุ่งเน้นด้านต่างๆ ได้แก่ วิศวกรรมขนส่ง วิศวกรรมอุตสาหการและวัสดุ วิศวกรรมโยธา วิศวกรรมไฟฟ้า และวิศวกรรมเครื่องกล
สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ (สวทช.) ร่วมกับสถาบันเทคโนโลยีแห่งโตเกียว (Tokyo Institute of Technology : Tokyo Tech) ประเทศญี่ปุ่น สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง (สจล.) สถาบันเทคโนโลยีนานาชาติสิรินธร (SIIT) มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ (มธ.) มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ (มก.) และมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี (มจธ.) เปิดหลักสูตรวิศวกรรมศาสตร์มหาบัณฑิต (นานาชาติ) และร่วมกับมหาวิทยาลัยมหิดล เปิดหลักสูตรประกาศนียบัตรระบบขนส่งทางราง (Rail Transportation Certificate) ภายใต้โครงการ TAIST - Tokyo Tech
กลุ่มสาขาวิชาโลจิสติกส์และระบบขนส่งทางราง มีการพัฒนาความร่วมมือทางวิชาการกับมหาวิทยาลัยชั้นนำในต่างประเทศ อาทิ TU Dramstadt TU Braunschweig และ Hamburg University of Technology (TUHH) ประเทศเยอรมนี โดยความร่วมมือดังกล่าวได้มีการดำเนินงานอย่างต่อเนื่อง ทั้งในรูปแบบของการแลกเปลี่ยนนักศึกษา และได้พัฒนามายังโครงการปัจจุบันที่จะมีผู้เชี่ยวชาญมาร่วมถ่ายทอดองค์ความรู้ในรูปแบบของการเรียนการสอน
หลักสูตรบัณฑิตศึกษาสาขาวิชาระบบขนส่งทางราง (หลักสูตรนานาชาติ) มหาวิทยาลัยมหิดล เป็นหลักสูตรระยะ 2 ปี แต่ละวิชาจะเปิดสอนทุกวันธรรมดา (จันทร์-ศุกร์) เป็นเวลาราว 2 สัปดาห์ จัดการเรียนการสอนเป็นภาษาอังกฤษโดยบุคลากรผู้เชี่ยวชาญในแต่ละแขนงของกลุ่มสาขาฯ และผู้เชี่ยวชาญจากต่างประเทศ หลักสูตรของกลุ่มสาขาฯ มีแกนหลักในการวางแผน การดำเนินงาน และการบริหารจัดการ พร้อมทั้งรายวิชาระบบรางที่มุ่งเน้นด้านต่างๆ ได้แก่ วิศวกรรมขนส่ง วิศวกรรมอุตสาหการและวัสดุ วิศวกรรมโยธา วิศวกรรมไฟฟ้า และวิศวกรรมเครื่องกล
จำนวนหน่วยกิต : ไม่น้อยกว่า 36 หน่วยกิต
หมวด | แผน ก แบบ ก 2 (หน่วยกิต) | แผน ข (หน่วยกิต) |
---|---|---|
หมวดวิชาบังคับ | 15 | 15 |
หมวดวิชาเลือก ไม่น้อยกว่า | 9 | 15 |
วิทยานิพนธ์ | 12 | 6 |
จำนวนหน่วยกิตรวม ไม่น้อยกว่า | 36 | 36 |
Criteria | Skills | Fail (Unsatisfactory) | Pass (Need improvement) | Credit (Average) | Distinction (Above average) | Higher distinction (Excellent) |
---|---|---|---|---|---|---|
Engineering morals and ethics in managing scientific and professional projects demonstrated | Ethics and morals (e.g. plagiarism, referencing) | Plagiarism issue, no referencing, lack of understanding of engineering morals and ethics | Various plagiarism and referencing issues occur, low level of understanding of engineering morals and ethics | Some plagiarism and referencing issues occur, sufficient level of engineering morals and ethics | Minor plagiarism or referencing issues, very good level of engineering morals and ethics demonstrated | No plagiarism or referencing issues, excellent ethics and morals demonstrated |
Professionalism (e.g. advisors guidance, independence, subject standards) | Poor level of professionalism, lack of standards and no independence demonstrated | The level of professionalism needs improvement due to low standards and low independence | Above average level of independence and subject standards demonstrated | Minor plagiarism or referencing issues, very good level of engineering morals and ethics demonstrated | Excellent demonstration of guidance, independence and application of standards | |
Rail system planning and management knowledge to solve railway problems applied | Application of subject knowledge | Unsatisfactory level of subject knowledge applied | Level of knowledge applied is low and needs a serious improvement | Average level of subject knowledge applied | Very good level of subject knowledge (as delivered in the course) applied | Excellent level of subject knowledge applied with some elements of additional knowledge presented |
Research skills in developing further rail knowledge and proposing inventive ideas with positive impact on society displayed | Demonstration of research skills | Very poor research skills displayed, lack of understanding of subject knowledge | Quality of research skills is low and needs a serious improvement | Basic research skills demonstrated | Very good research skills and understanding of subject knowledge | Excellent research skills with some new applications and novelty demonstrated |
Generation of inventive ideas | Lack of attempt to generate new ideas | Some ideas generated but of poor quality, not inventive | Some basic new ideas generated, but no innovation | Some new innovative ideas demonstrated but with limitations | New innovative ideas generated with confidence | |
Independent and team work skills in applying analytical thinking to efficiently manage rail transport systems demonstrated | Independent work | Lack of independent analytical thinking related to the subject, various different issues occur unconsciously | Demonstration of independent analytical thinking related to the subject needs improvement, various issues occur | Average demonstration of independent analytical thinking related to the subject, some issues occur | Above average demonstration of independent analytical thinking related to the subject, minor issues | Excellent demonstration of independent analytical thinking related to the subject, no issues |
Team work | Lack of team work effort and analytical thinking demonstrated, very poor division of tasks, no sense of a team work | Poor quality of team work demonstrated, e.g. various issues with communication, division of tasks and their delivery | Average team work skills demonstrated, some issues with communication, division of tasks and tasks’ delivery occur | Very good team work skills demonstrated, with clear division and delivery of tasks, but some minor issues occur | Excellent team work skills demonstrated, good division of tasks and excellent execution | |
Effective communication of rail transport systems knowledge using variety of verbal and writing techniques addressed to different audiences | Effective verbal communication of subject knowledge | Very poor quality communication, e.g. unsatisfactory oral presentation | Verbal communication needs improvements, e.g. reading from slides, lack of clear explanations and logic, poor Q&A session | Average verbal communication skills with some issues related to e.g. reading from slides or lack of eye-contact with audience or some difficulty to handle Q&A session | Above average verbal communication with very good presentation and speaking skills but minor issues with clear explanations, contact with audience or handling Q&A session | Excellent verbal communication skills, including speaking skills, contact with audience, and Q&A session |
Effective writing communication of subject knowledge | Very poor quality of written communication, e.g. very poor quality of a subject report , various different issues (e.g. no formatting, typos, different styles) occur unconsciously | Written communication needs serious improvements, various different issues (e.g. poor formatting, lack of logic, poor explanations, poor overall quality) | Average written communication skills with some issues related to e.g. formatting, style, work-flow | Above average written communication with very good writing skills but minor issues with e.g. formatting, style or work-flow | Excellent written communication skills, no issues | |
หลักสูตรสาขาวิชาที่เปิดรับสมัคร ระดับบัณฑิตศึกษา
สอบถามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่