week/No. | Tiltle | lecture hour | Laboratory Hour | Self study Hour | Activities | Teacher |
01 | Introduction-class organization, course content
Overview of research in nutrition
Principles of research: What is Research and Why Do It?
Research proposal development
- Research problem identification
- Literature review
- Rationale and study significance
- Selection and development of research question and objective | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา/ตัวอย่าง
อภิปราย
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
01 | Introduction-class organization, course content
Overview of research in nutrition
Principles of research: What is Research and Why Do It?
Research proposal development
- Research problem identification
- Literature review
- Rationale and study significance
- Selection and development of research question and objective | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
02 | Study design: Observational studies | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
02 | Study design: Observational studies | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา/ตัวอย่าง
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
03 | Study design: Intervention studies
(Clinical/metabolic studies and field trials)
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม |
03 | Study design: Intervention studies
(Clinical/metabolic studies and field trials)
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม |
04 | Study design: Animal/cellular/molecular studies
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
04 | Study design: Animal/cellular/molecular studies
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
05 | Writing for research proposal and fundamental of scientific writing
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
05 | Proposal presentation I
(Proposal title, background, gap of knowledge, rationale, research question, hypotheses, objectives- 10 slides)
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
06 | Examination 1: study designs
| | | | | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
06 | Examination 1: study designs
| 3 | 0 | 6 | | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
07 | Proposal presentation I
(Proposal title, background, gap of knowledge, rationale, research question, hypotheses, objectives- 10 slides)
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
07 | Sampling techniques and sample selection | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
08 | Sample size calculation | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
08 | Sampling techniques and sample selection | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
09 | Sample size calculation | 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
09 | Writing for research proposal and fundamental of scientific writing
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
ถามตอบ | รศ.ดร.ทพญ. ดุลยพร ตราชูธรรม, รศ.ดร. มธุรส ทิพยมงคลกุล |
10 | Examination 2: contents of wk 7-8
| | | | | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
10 | Examination 2: contents of week 8-9 | 3 | 0 | 6 | | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
11 | Proposal presentation II
(Proposal title, background, gap of knowledge, rationale, research question, hypotheses, objectives, methodology, significance of the study)
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
11 | Preparation for proposal presentation II
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
อภิปราย
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
12 | Proposal presentation II
(Proposal title, background, gap of knowledge, rationale, research question, hypotheses, objectives, methodology, significance of the study)
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
12 | Preparation for presenation III
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
13 | Approaches and data collection for nutrition research (lecture 1 hr)
Diagnostic tools and screening tests (2 hr)
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
13 | Approaches and data collection for nutrition research (lecture 1 hr)
Diagnostic tools and screening tests (2 hr)
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ |
14 | Preparation for presenation III
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
อภิปราย | ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, อ.ดร. อารีย์ ประจันสุวรรณ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
14 | Ethical approach in scientific research
Citing, referencing, and plagiarism (Endnote, Turn It In)
Assignment: CITI Program in the Protection of Human Research Subjects Certificate
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย
มอบหมายงาน
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, อ.ดร. อารีย์ ประจันสุวรรณ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
15 | Proposal presentation III: Final proposal
Submit written proposal and pdf presentation file
Course wrap-up and feedback
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, อ.ดร. อารีย์ ประจันสุวรรณ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
15 | Ethical approach in scientific research
Citing, referencing, and plagiarism (Endnote, Turn It In)
Assignment: CITI Program in the Protection of Human Research Subjects Certificate (Submit: May 2, 2022)
| 3 | 0 | 6 | บรรยาย
กรณีศึกษา
อภิปราย
มอบหมายงาน
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, อ.ดร. อารีย์ ประจันสุวรรณ, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |
16 | Proposal presentation III: Final proposal
Submit written proposal and pdf presentation file
(Submit: April 30, 2022)
Course wrap-up and feedback
| 3 | 0 | 6 | มอบหมายงาน
นำเสนองาน
อภิปราย
| ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์, ผศ.ดร. ทิพวัลย์ พงษ์เจริญ, ผศ.ดร. จินตนา ศิริวราศัย, ผศ.ดร. มลฤดี สุขประสารทรัพย์ |